2008-02-28

A masterpiece of realism

Jag skriver bokrecension till de smäktande tonerna av Louis Spohrs Uvertyr ur hans version av operan Faust. Egentligen borde jag skutta runt i butiker och uträtta ärenden, men efter en promenad i morse kände jag mig lite väl varm och tung i kroppen, så nu avvaktar jag för att se om det är en eventuell förkylning på ingång.

P1 hade ett intressant program i Vetandets Värld tidigare idag. De intervjuade Kerstin Jon-And som är en av dem som ska leda jakten på nya och "gamla" elementarpartiklar när det tillbyggda partikelforskningslaboratoriet i Schweiz är up and running senare i år. Frågorna som aktualiserades är så underbart otäckt komplicerade att fundera kring - de grundläggande byggstenarna i vår existens, och vad tusan är universum - och varför uppstod det? Och svårast av allt - vad fanns innan? Iiiih... Jag stod på takterrassen i det strålande solskenet och blickade ut över södra Stockholm, läppjade på min kaffe latte och kände hur jag nådde mina begränsningar i abstrakt tänkande.

Dags att återgå till den väldigt konkreta verkligheten.

0 kommentarer :