2008-03-03

Captain's log

Jag är sjuk. Det var länge sedan jag hade en sådan här grym förkylning. Min hals är svullen och jag nyser regelbundet. Jag har till och med stängt av min mobiltelefon, för att jag inte orkar prata i telefon.

Star Trek: The Next Generation, som jag tittade på dagligen i mina tonår, är så himla bra. Vilken fantastisk serie. Man kan nästan alltid utgå ifrån att det finns två parallella historier i varje avsnitt, en lite mer teknisk och en av ett mer känslomässigt slag. I min ungdom var jag nog inte lika pigg till att se referenserna till vårt samhälle, men så här 15 år senare är allting klart som korvspad. I dagens avsnitt "The Outcast" var referenserna till homosexualitet och samhällets syn på denna "avvikelse" tämligen uppenbara. Och det bästa av allt är att avsnittet endast belyser själva existensen av homosexualitet och hur det ses på av samhället och låter sedan tittaren själv få avgöra om det är bra eller dåligt att den stackars kvinnofödda androgyna rymdvarelsen i centrum får undergå behandling för att bli "normal" och fullständigt androgyn igen.

Nu måste jag dricka mer te med citron och honung, känner jag. Och kanske slå på telefonen, för att se om någon har lämnat något viktigt meddelande.

0 kommentarer :