2008-03-12

Smartmat och tack till mor

Så här i efterhand kan det vara på sin plats att rikta ett ödmjukt tack till mor, som enligt dagens artikel i DN gjort helt rätt åtminstone vad gäller maten under min och mina syskons barndom. Fisk, grönsaker och grovt bröd och gröt lade uppenbarligen grunden till det (valfritt adjektiv) intellekt som undertecknad besitter. Det kanske tillkommer några andra faktorer också, men maten är så klart fysiologiskt viktig.

Igår lanserade Folkpartiet idén om en medborgarkurs för nyanlända invandrare. En bra idé tycker jag. Med tanke på de motsättningar och kulturella clashar som uppstår och som vi kan läsa om i tidningarna så kan det knappast skada med en introduktion till det svenska samhället. Om man börjar på ett nytt jobb, i en ny miljö, så vill man gärna ha en introduktion för att förstå var man är och vad som förväntas av en, eller hur? Vem vill egentligen bara kastas rätt och slätt in i en ny verksamhet utan att veta någonting? Man riskerar bli vilsen och hamna på efterkälken. Bra idé, Folkpartiet. Jag förstår inte hur man kan tolka det som fientligt att vilja hjälpa människor till en bättre tillvaro.

Nu ska jag fortsätta med min sena lunch.

1 kommentarer :

  1. Anonym sa...

    Oj, oj, oj... redan en massa propaganda ;)

    Kram! /Högerspöket