2008-03-18

Moskva-minnen och mera snö

När jag var i Moskva bodde jag inte på lyxhotell (SvD - Här bor vi helst på lyxhotell). Året var 1996, och de stora grå kolosshotellen med namn efter andra Sovjet-republikers huvudstäder dominerade hotellandskapet. Jag kan tyvärr inte komma ihåg vad vårt hotell hette, men någon vecka efter att vi återvänt till Sverige utsattes hotellet för en razzia - det var tydligen ett populärt maffiatillhåll. Jag lämnade mitt eget avtryck på hotellet, genom att tappa en parfymflaska i mitt tvättställ så att en spricka uppstod. Jag vill minnas att en kackerlacka skrämde mig. Ett par andra minnen från hotellet är deras utsökta komagesoppa och den brun-grå-bruna inredningen.

Jag har försökt ge mig ut hela dagen, men varje gång jag är i startgroparna börjar snön vräka ned utanför. Egentligen borde jag läsa om Barack Obama, men hans bok är så oerhört sövande och american dream-klichéfylld att jag upplever ett enormt motstånd att öppna den.

Nu längtar jag till påskmiddag på Lammet och Grisen i Sälen på söndag.

0 kommentarer :