2008-01-23

One night to push and scream, and then relief

Idag har jag med hjälp av en finurlig liten aluminiumlåda kopplat in min lilla hårddisk från min bärbara dator som dog härom året. Jag har så mycket bra musik lagrad på den (överförd från cd:ar som är magasinerade i Dalarna och därmed oåtkomliga för närvarande - datorlagringen är således fullkomligt legal, om någon hajade till och lyfte luren för att ringa Piratbyrån), bl a The Knife, som jag lyssnar på nu.

Tyvärr inleddes dagen av ett besök på Arbetsförmedlingen. Jag var tvungen närvara vid ett informationsmöte 9.30 - ett informationsmöte där informationen, för övrigt av mycket pover karaktär, överfördes från en gammal tant till mig och ett tjugotal andra arbetssökande via en förödmjukande nu-talar-jag-till-barn-röst. Där och då slog det mig att jag ska skicka en spontanansökan till en viss organisation som företräder sådana som ser till att folk inte behöver gå på rent ut sagt förödmjukande samlingar av morgonens slag.

Höjdpunkten på mötet var när alla i tur och ordning med några ord fick berätta hur man lyckades få sitt förra jobb. Jag svarade "jag startade ett företag.", och var den ende som hade gjort något liknande. Tanten som ledde mötet sken upp och sade med entusiastisk nu-talar-jag-till-barn-röst "ja, det kan man ju också göra!". Eller förresten, höjdpunkten var nog när tanten förklarade vad "avaktualiserad" innebär; att de lägger dig till samlingen av människor som för tillfället inte behöver AF:s tjänster (läs: har fått jobb) - men att de med ett tryck kan plocka upp dina uppgifter och aktualisera dig igen när du kommer tillbaka till AF. Inte om. Utan när. Vilken positiv outlook hon tycks ha.

Eller nä, höjdpunkten var när tanten berättade att alla utskrifter med personnummer och namn och liknande inte läggs i papperskorgar, utan förstörs i en dokumentförstörare för att ingen ska kunna komma åt ens personnummer och därmed kunna missbruka arbetssökarens identitet. Detta för att AF håller mycket hårt på integritet och identitetskontroll. En man ställde genast frågan: "men hur fastställer ni då identiteten när man ringer er kundtjänst och de man pratar med har behörighet att ändra i vår inskrivna information?" Tanten blev helt ställd. Då drog jag på munnen.

Nu ska jag koka kaffe. Gott kaffe. Classic Festivita.

0 kommentarer :